Sunday, 11 January 2015

BAB 3 - LATIHAN KESELAMATAN (KEMALANGAN)


NAMA : MUHAMMAD AFIQ BIN ABU SAMAH
NO. MATRIK : NO1SKS14F608

TAJUK : BAB 3 - LATIHAN KESELAMATAN (KEMALANGAN)

PENGENALAN

  • Kemalangan merujuk kepada turutan kejadian yang berlaku secara tidak sengaja dan tidak dirancang, sering kali tanpa sengaja atau diperlukan.
  • Ia biasanya berlaku melalui gabungan beberapa sebab (perbuatan tidak selamat atau keadaan tidak selamat) dan mengakibatkan kesan buruk seperti kecederaan fizikal kepada individu, kerosakan harta benda, kejadian nyaris dan kerugian, yang mungkin dapat dielakkan sekiranya keadaan yang membawa kepada kemalangan tersebut dapat dikenal pasti dan diambil tindakan, sebelum ia berlaku.
  •  Sebagai contoh kemalangan jalan rayakemalangan tercucuk benda tajam dan sebagainya. Perkataan kemalangan di ambil daripada kata asas malang. Penambahan imbuhan "ke"... dan ..."an" menunjukkan nasib malang yang berlaku atau menimpa.
PENERANGAN LATIHAN KESELAMATAN KEMALANGAN

Peraturan jalan raya yang mesti dipatuhi oleh setiap pengguna jalan raya untuk mengelakkan berlakunya kemalangan. Apabila menggunakan jalan raya juga, kita mestilah berhati-hati dan sentiasa berdisplin.

Antara contoh peraturan jalanraya ialah;
1.Pandang kiri dan kanan sebelum melintas jalan.

2.Menggunakan tempat lintasan jalan raya yang dikawal oleh pegawai lalulintas.

3.Berjalan kaki di sebelah tepi kanan jalan raya yang bertentangan dengan arah
   kenderaan bergerak.

4.Menggunakan lorong pejalan kaki sekiranya anda berjalan.

5.Menunggu bas di tempat khas yang disediakan.

6.menggunakan jejantas ketika menyeberangi jalanraya yang sibuk

MENENTUKAN KEPERLUAN LATIHAN KESELAMATAN

Dalamusaha untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya, penganjuran kursus ini adalah bertujuan

1. mendidik dan membentuk pemandu yang bertanggungjawab dan beretika.

2. meningkatan kesedaran pemandu tentang keselamatan jalan raya.

3.mempertingkatkan kecekapan dan keyakinan pemandu semasa memandu di jalan raya.

4. mempertingkatkan kefahaman, kecekapan, berkomunikasi pemandu dengan berkesan semasa di jalan raya.


5. mempertingkatkan kecekapan dan penguasaan pemandu untuk mengendalikan kenderaan semasa memandu di jalan raya.

DEFINASI LATIHAN TEKNIKAL DAN KEPAKARAN

Mendefinisikan latihan teknikal dan kepakaranProses pembebasan asas terdiri daripada:

1. Perlindungan kemalangan, untuk mengelakkan risiko perlanggaran lain (yang menandakan tempat kejadian dengan kon atau suar (tidak digalakkan jika petrol bocor), lampu dan api
Contohnya; 

  • Mematikan pencucuhan
  • Meletakkan kenderaan di taman
  • Memutuskan sambungan bateri
  • Meletakkan serbuk menyerap minyak dan petrol kolam
  • Alat pemadam api dan hos sedia untuk digunakan

2. Triage pesakit dan penilaian perubatan awal pesakit oleh penyelamat perubatan yang berkelayakan.

3. Mendapatkan kenderaan, untuk mengelakkan pergerakan yang tidak dijangka (contohnya jatuh dalam parit), dan pergerakan penggantungan itu, sama ada yang boleh menyebabkan trauma luka yang tidak stabil atau menyebabkan kecederaan kepada penyelamat; kenderaan tidak boleh bergerak, ia perlu sentiasa terjamin.

4. Pembukaan kenderaan dan kecacatan bentuk (seperti membuang tetingkap a) untuk membenarkan campur tangan daripada responder pertama, daripada paramedik atau seorang doktor di dalam kenderaan untuk menilai lebih baik pesakit dan mula penjagaan dan juga untuk melepaskan tekanan mungkin pada mangsa.

5. Penyingkiran sebahagian daripada kenderaan itu (biasanya bumbung atau pintu) bagi membolehkan penyingkiran selamat mangsa kemalangan, terutama menghormati paksi kepala-leher-balik (kejujuran tulang belakang).


6. Pengeluaran seseorang dari kenderaan.



-Pasukan ambulans menjaga mangsa di dalam kenderaan yang stabil


-Alat Hidraulik yang digunakan untuk menolak kunci keluli diri


-Kemalangan jalan raya pada waktu malam; Papan tulang belakang yang panjang adalah untuk mengambil mangsa


- Kemalangan jalan raya pada waktu malam, lampu dan menandakan keluar




PENUTUP
Dari segi etika pekara ini berpunca daripada keperibadian pengguna jalan raya yang buruk, penyusunan tatatingkat nilai yang bermasalah dan juga pelbagai masalah psikologi yang memecahkan benteng moral pemandu. Bagi menyelesaikan masalah salah laku jalan raya, pihak yang berkenaan seharusnya tidak mengambil pendekatan penyelesaian mudah seperti berkempen. Sebaliknya, pihak berkenaan seharusnya mengambil pendekatan menyeluruh seperti mengambil pendekatan "3 P", iaitu pendidikan, pengundangan dan penyelidikan. Akhir sekali, pengguna jalan raya disaran supaya lebih berbudi bahasa dan sentiasa mengelakkan diri daripada terlibat dalam salah laku jalan raya.














No comments:

Post a Comment